Artikelen Management van thuiswerkers: 3 concrete tips

3650
Steven de Jong

Er ligt een roerige periode achter ons en een onzekere periode voor ons. Koppel dit aan herfstdips en winterdepressies en de kans op ‘gerommel’ in teams en bij individuen ligt op de loer. Het is bij uitstek aan management en leidinggevenden om hier aandacht voor te hebben. Om extra verbinding te brengen en te motiveren in deze periode. Wij hebben de afgelopen tijd namelijk allemaal meegedaan aan het grootste ‘experiment’ op thuiswerken ooit. 

En dit experiment heeft een aantal belangrijke lessen opgeleverd blijkens onderzoek van de Tilburg University en Veldhoen + Company (https://bit.ly/3jfouCK). De voordelen krijgt uw team gratis mee en het goede nieuws is dat er aan de nadelen iets gedaan kan worden met behulp van deze 3 concrete tips:

Tip 1: zingeving brengen
Een deel van de respondenten geeft aan minder zingeving te ervaren, een item dat vaak minder besproken wordt. Dit kan te maken hebben met een veranderende aard van de werkzaamheden maar ook het gemis van teamgevoel, samenwerken en bijdragen aan een gezamenlijke presentatie die minder voelbaar zijn alleen, thuis. Wees je hier van bewust en benoem extra gezamenlijke successen, individuele bijdragen, deel complimenten uit en deel ‘ondanks’ voorbeelden. Het is nu extra belangrijk om de bijdrage van individuen aan een gezamenlijk doel zichtbaar te maken.

Tip 2: balans in de werkdag brengen
Thuiswerken betekent nog meer dan normaal beeldschermwerk (virtualisering). Er is minder persoonlijk contact en fysieke beweging. Dit leidt er toe dat mensen uitputting kunnen ervaren en aan het einde van de dag ‘op’ zijn. Werkdagen van 9:00 tot 17:00 met één pauzemoment maken het er niet beter op. Ga in gesprek met uw individuele teamleden over de indeling van hun werkdagen en accepteer daarin persoonlijke verschillen. Draag zorg voor gemeenschappelijke overlegmomenten en laat mensen verder vrij (dit versterkt ook het positieve effect dat medewerkers ervaren door meer zelfstandigheid in hun werk te brengen bij thuiswerken).

Tip 3: faciliteer
Een van de belangrijkste negatieve effecten van thuiswerken is relatief eenvoudig op te lossen, namelijk het faciliteren van de juiste middelen om prettig thuis te kunnen werken. Denk aan een goede stoel, beeldscherm op de juiste hoogte en andere middelen die van kantoor naar huis verplaatst kunnen worden. Maar denk ook aan (noise cancelling) headsets (lopen tijdens bellen en overleg heeft veel positieve effecten!). Ga vooral in gesprek met medewerkers over wat hen belemmert bij het thuiswerken en probeer deze belemmeringen zoveel mogelijk weg te nemen. Facilitaire belemmeringen voor de goede orde – de kinderen zijn voor uw collega’s zelf :-). 

Bonustip: biedt perspectief
De meeste mensen houden van duidelijkheid, een stip op de horizon. In onzekere tijden verdwijnt deze horizon vaak uit het zicht ten faveure van korte termijn prioriteiten. Zorg er daarom voor dat je gezamenlijk regelmatig duidelijkheid geeft over wat er deze week, maar ook verder in de toekomst dient te gebeuren. Dit geeft richting, rust en helpt in het maken van de korte én lange termijn beslissingen.

Tot slot
Thuiswerken is ten opzichte van Europa in Nederland redelijk ingeburgerd. Toch is het, ondanks de voordelen die al veelal aangetoond zijn, nog geen gemeengoed. Gebruik deze fase om te ontwikkelen, experimenteren en finetunen. Zo biedt een gedwongen situatie de kans om jouw organisatie verder te ontwikkelen.   

Recente artikelen

Ik kan mij nog goed herinneren hoe spannend ik het vond om op sollicitatiegesprek te gaan. Het succes van jouw s...
Wijgaart
In de wereld van sales is het vinden van de juiste leiders van essentieel belang. Ons nieuwste onderzoek richt z...
Haar
Jowan van den Berg gaat met enthousiasme het team van Aerox versterken als Internationaal Sales Manager. In deze...
Wijgaart