Artikelen Verslag Nieuwjaars inspiratiebijeenkomst 2019

1954
Steven de Jong

 

Op 22 januari vond traditiegetrouw de Nieuwjaars-inspiratiebijeenkomst van AV plaats bij de Wijnboerderij in Soest. Ondanks het winterse weer was er een goede opkomst. Ad Veldhuizen begon door terug te blikken op 2018 en vooral vooruit te kijken naar 2019, waarin AV haar 20e levensjaar ingaat. Voor AV was dit het moment om weer eens na te denken over de “why?”: Salesorganisaties en (sales) professionals helpen gelukkig* te zijn door de beste versie van zichzelf te kunnen zijn en dit uit te stralen.
Ad toonde een voorproefje van de rebranding die later dit jaar voltooid zal worden met de lancering van een nieuwe website en huisstijl. Vervolgens gaf Ad het woord aan Prof. Dr. Lidewey van der Sluis.

Gedurende een bevlogen en interactief gastcollege van 1,5 uur nam Prof. Dr. Van der Sluis de gasten mee van geluksfactoren, naar kwaliteiten en naar context. Verbonden aan verschillende universiteiten (Nyenrode, Berlin School of Creative Leadership, North-West University Zuid-Afrika) is zij dé autoriteit op het gebied van Talentmanagement.

"Hoe kijken wij naar mensen?"
We werden gevraagd 30 seconden naar onze (vaak onbekende) buurman/vrouw te kijken. Als snel bleek dat onze eerste indruk eenvoudig onder woorden te brengen is. De indruk vormen wij o.b.v. onze eigen waarden, ervaringen etc. Een objectieve indruk van iemand kun je vormen door te kijken naar 3 niveaus; Kennis (eenvoudig te ontwikkelen), Kunde (ontwikkelbaar op termijn) en Karakter (niet / nauwelijks ontwikkelbaar). De 4e factor context (Klimaat) is bepalend voor de gelegenheid die iemand krijgt om zich te profileren.

“Zou Frenkie de Jong in een zwembad ook miljoenen waard zijn?”
Kennis en kunde zijn goed ontwikkelbaar waar karakter en klimaat minder veranderlijk zijn en daarmee is de match hierop belangrijker en in potentie ook van veel grotere waarde! In gebieden waar de “war on talent” heviger is dan in Nederland wordt hierop gematched met geweldige resultaten als gevolg. High risk én high reward, voor wie durft.

Dat organisaties en kandidaten dit lastig vinden komt mede doordat leren/ontwikkelen pijn doet. Het kan misgaan, geld kosten, reputatieschade geven en oncomfortabel aanvoelen. Dit proces is nu júist waar de echte ontwikkeling zit en noemen we transformatie.

Jezelf blijven ontwikkelen draagt in grote mate bij aan je persoonlijke geluk, zo blijkt uit breed onderzoek. Zowel voor de werkgever als werknemer is ontwikkelen dus van grote waarde.
Tot slot vertelde Prof. Dr. Lidewey van der Sluis dat volgens onderzoek “slechte medewerkers” niet bestaan. Om gemotiveerde, gedreven en betrokken medewerkers te hebben en te kweken, is er behoefte aan een zuurstofrijke omgeving. Een innerlijk vuurtje brandt net als ander vuur m.b.v. 3 elementen; brandstof (kwaliteiten), warmte bron (mentaliteit) en zuurstof (aanmoedigende omgeving / manager). Mensen zijn niet voor niets ooit aangenomen, de uitdaging zit er soms in om het vuur te doen ontbranden / oplaaien.

Genoeg stof tot nadenken en zeker ook om te bespreken. Gedurende de wijnproeverij werd er uitgebreid nagepraat over het college en de lopende business natuurlijk. Na het proeven van de verschillende wijnen kregen alle aanwezigen een mooie fles wijn mee en zo kunnen we terugkijken op een zeer inspirerende bijeenkomst.


* Andere factoren uit dit onderzoek zijn; weinig roken/drinken, opgroeien in een liefdevolle omgeving (dit niet hebben sluit geluk overigens niet uit), hebben van (liefdes)relaties, persoonlijke weerbaarheid en het kunnen geven van jezelf aan anderen (goede doelen, persoonlijke hulp e.d.).

Via onderstaande link ziet u een kort filmpje van de middag.
impressie nieuwjaarsinspiratiebijeenkomst

Recente artikelen

Yaël van Halteren is van start gegaan als Accountmanager Retail bij BaBysliss Nederland. In deze rol maakt ze d...
Wijgaart
Meerdere keren per jaar organiseren wij vanuit AV een soul sessie. Dit zijn sessies waarin wij verschillende ond...
Wijgaart