Artikelen Doelgroepgericht werven

3982
Ad Veldhuizen

Begin van dit jaar schreef Ad een artikel over actief werven 2021. Inmiddels gaan we richting het einde van het jaar en is het actief werven nog actueler geworden. Het aantal vacatures en de krapte op de arbeidsmarkt neemt in rap tempo toe (zie onze post met arbeidmarktcijfers). Het wordt steeds lastiger vacatures tijdig en goed te vervullen en daarom vraagt werving extra aandacht. Tijd voor een aanvullende post met concrete tips!

In ons vorige artikel lieten we zien hoe je jouw kansen om vacatures te vervullen met de factor 5 kan vergroten! De essentie daarvan is de focus op latent werkzoekende te leggen in plaats van alleen op actief werkzoekende. 46% van de werkenden is namelijk latent op zoek. Om hen te bereiken is actieve benadering de sleutel.

Wij lieten ook het AV wervingsconcept zien. Hierbij gaat het in de basis om de Aandacht en vervolgens het Verleiden van de doelgroep. Wij lieten zien hoe je met slimme jobmarketing en het gericht benaderen van kandidaten vacatures snel en vooral goed kunt vervullen.

In dit artikel geven wij meer input over het doelgroepgericht werven. Want het scherp hebben van de juiste doelgroep, inclusief hetgeen dat zij belangrijk vinden is een belangrijke voorwaarde voor het AV wervingsconcept. Daarnaast is het belangrijk dat je jouw doelgroep ook echt iets te bieden hebt en dat goed weet over te brengen.

Voor het doelgroepgericht werven hebben wij het DACK-model ontwikkeld. DACK staat voor Doelgroep, Aanbod, Contact en Kandidaat.

Doelgroep
Wat zoek je op het gebied van kennis, kunde en karakter? Wat is de exacte doelgroep?

Aanbod
Wat heb jij jouw doelgroep te bieden waardoor jouw vacature voor hen relevant is? Wij noemen dit aanbod ook wel AVp, dat staat voor Apply Value proposition. Het gaat daarbij om welke waarde je biedt, zodat jouw vacature ook echt van waarde is en de aandacht krijgt en mensen kan verleiden om verder in contact te komen. Een goed aanbod / AVp is:

  • Authentiek: het aanbod moet geloofwaardig en "echt" zijn.
  • Vooruitgang: een potentiële kandidaat moet door jouw aanbod vooruitgang zien ten opzichte van zijn/haar huidige situatie. Vooruitgang kan gaan over salaris, secundaire arbeidsvoorwaarden, functie-inhoud / uitdaging, carrièrekansen, werksfeer, reputatie, missie en kernwaardes van de organisatie. Hierbij geldt overigens dat de eerst genoemde het makkelijkste zijn te realiseren, maar op termijn minder impact hebben. Een uniek DNA van de organisatie maakt het meeste het verschil.
  • Persoonlijk: een goed aanbod voelt persoonlijk. Denk dus goed na over wat jouw doelgroep belangrijk vindt en speel daarop in. Spreek de doelgroep ook persoonlijk aan in de vooruitgang die jij hun te bieden hebt.
     

Contact
Hoe kom je in contact met jouw specifieke doelgroep om het aanbod goed over te brengen. Denk hierbij aan slimme jobmarketing en actief werven. Hiervoor verwijzen wij ook graag naar het artikel actief werven 2021.

Kandidaat
Na contact volgt kandidaat fase. Mensen uit jouw doelgroep die interesse hebben worden kandidaat. Zij doorlopen het verdere pad van de “candidate journey” waarbij binden en boeien essentieel is. Ook verdere selectie is essentieel om voor beide partijen te toetsen of de match daadwerkelijk fantastisch is.

Gratis webinar: doelgroepgericht werven!
Spreekt doelgroepgericht werven jou aan en wil je er meer van weten? Meld je dan gemakkelijk aan via LinkedIn voor ons gratis webinar: Doelgroepgericht werven. Tijdens dit webinar op dinsdag 9 november om 10:00 uur delen wij onze kennis op dit vlak en geven wij concrete tips. Ook leer je van andere deelnemers met vragen en praktische antwoorden. Het resultaat; inspiratie en concrete handvatten hoe je vacatures sneller en beter vervuld middels doelgroepgericht werven.