Artikelen Werkgeversmerk en employer branding

0
Didani Raoef

Werkgeversmerk en employer branding: oftewel hoe onderscheid jij je als organisatie ten opzichte van de rest? 

Het is een bekend fenomeen: organisaties die worstelen met het invullen van vacatures of juist kampen met overmatige uitstroom van personeel. Soms kiest een kandidaat uiteindelijk niet voor jouw organisatie, maar voor een concurrent. Wat kan een organisatie in zulke situaties doen? Een van de belangrijkste aspecten om aan te werken is het werkgeversmerk, ook wel bekend als "employer branding."

Employer branding omvat de strategische inspanningen die een organisatie onderneemt om zichzelf te presenteren als aantrekkelijke werkgever. Het draait om het creëren van een krachtig werkgeversimago, met als doel het behouden van bestaande werknemers en het aantrekken van nieuw talent. Dit concept kan zowel intern, gericht op het behoud van huidige medewerkers, als extern, om nieuw talent aan te trekken, worden toegepast.

Employer branding is vooral gericht op het beeld dat externe partijen van jouw organisatie hebben, terwijl employee branding juist betrekking heeft op de perceptie van de huidige medewerkers. Deze twee begrippen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en hebben wederzijds invloed. Positieve opvattingen onder jouw medewerkers versterken het werkgeversmerk en zij fungeren als ambassadeurs van jouw organisatie.

Het omgekeerde geldt echter ook: negatieve geluiden onder medewerkers kunnen afbreuk doen aan het werkgeversimago. Met de opkomst van sociale media en platforms zoals Glassdoor hebben medewerkers nu een groter publiek dan ooit om hun ervaringen, zowel positief als negatief, te delen. Daarom is het cruciaal om niet alleen te investeren in employer branding, maar ook in employee branding.

Waarom is employer branding zo belangrijk? Onderzoek laat zien dat het imago van een organisatie sterk wordt beïnvloed door hoe het zich presenteert als werkgever en hoe het met zijn medewerkers omgaat. Een positief imago heeft diverse voordelen voor organisaties:

1. Het vergroot de naamsbekendheid.

2. Het helpt bij het aantrekken en behouden van klanten.

3. Het onderscheidt de organisatie van haar concurrenten.

Bovendien wordt het steeds uitdagender om talentvolle medewerkers aan te trekken, te betrekken en te behouden vanwege de krappe arbeidsmarkt. Het belang van goed werkgeverschap voor het imago, samen met de moeilijkheid om nieuwe medewerkers te vinden, maakt dat organisaties profiteren van het profileren als aantrekkelijke werkgever.

Een krachtig werkgeversimago kan leiden tot meer sollicitanten. Werkzoekenden neigen eerder te solliciteren bij organisaties met een positieve reputatie, een goede werkomgeving en aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden.

Organisaties met een sterk werkgeversmerk hebben een duidelijke identiteit en positionering in de arbeidsmarkt. Dit maakt het gemakkelijker om sollicitanten aan te trekken die goed passen bij de organisatiecultuur. Een positief werkgeversimago draagt ook bij aan tevredenheid onder huidige medewerkers, waardoor zij minder geneigd zijn om de organisatie te verlaten.

Trots op de werkgever leidt tot betrokkenheid en motivatie onder medewerkers, wat hun prestaties ten goede komt. Een sterk werkgeversmerk bevordert zowel het behoud van huidige medewerkers als het aantrekken van nieuw talent, waardoor wervings- en inwerkingskosten worden verminderd.

Al met al is een sterk werkgeversmerk een waardevolle troef voor elke organisatie die zich wil onderscheiden, zowel op de arbeidsmarkt als in de ogen van potentiële klanten.

Recente artikelen

Tom Hadderingh is van start gegaan als Sales Specialist bij Boltjes. Tom heeft een technische en commerciële ac...
Wijgaart
Yaël van Halteren is van start gegaan als Accountmanager Retail bij BaBysliss Nederland. In deze rol maakt ze d...
Wijgaart