Artikelen Er zijn geen shortcuts voor leiderschap

1391
Annerieke Ruijter

Aandacht en tijd zijn onvervangbaar
Werving, selectie en ontwikkeling van medewerkers kan dikwijls tot leiderschapshoofdbrekers leiden. In tijden van efficiency en automatisering zoeken we hiervoor naar snelle en makkelijke oplossingen, maar die zijn er niet.​​​​​​​ Een onlinecursus of internet coaching levert niet hetzelfde op als één op één tijd met je leidinggevende. Alle selectietools ten spijt, zonder een goed opgesteld profiel en aandachtig interview is er geen goede match te maken. Als manager moet je tijd zien te maken voor al deze vraagstukken. 

Leiderschap en de kunst van het prioriteiten stellen
Het management dashboard vertelt ons dat we aandacht moeten hebben voor de inkoop. De aandeelhouders vertellen ons dat we aandacht moeten hebben voor onze interne marketing op dat ene prestigieuze project. Onze medewerkers vertellen ons dat we aandacht voor hén moeten hebben. Ons thuisfront denkt daar anders over. Hoe verdelen we onze aandacht nu zo dat alle betrokkenen, maar bovenal wij zelf, daar blij van worden? 
Prioriteiten stellen betekent focus aanbrengen in wat je doet. Vernauwen, concentreren, keuzes maken en dus ook: beslissen wat je níet gaat doen.
 

 

Hoewel dit voor veel mensen vanzelfsprekend kan zijn, in een leiderschapspositie is dat vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Je kunt niet zomaar nee zeggen tegen dwarse inkoopcijfers, het project van directie, of je medewerkers die je nodig hebben om beslissingen te nemen. 

Het belangrijkste advies voor het stellen van prioriteiten én nee zeggen is om het lange termijnperspectief in ogenschouw te nemen. Overzicht over de doelen, taken en belangen die er spelen is het beste -al dan niet het enige- argument om moeilijke keuzes te maken. Je eigen positie als uitgangspunt nemen is het op één na belangrijkste advies. Denk voor jezelf, niet voor een ander. Wat anderen van jou nodig hebben geven ze aan of kun je vragen. Jouw antwoord moet recht doen aan zowel de behoefte van die ander, als jouw eigen wensen, belangen, waarden en welzijn. 
En het derde advies is om zo veel en zo open mogelijk te communiceren over je prioriteiten, keuzes en redenen. Hoe beter de mensen om je heen je beweegredenen kennen, hoe beter hun vragen op termijn zullen worden afgestemd op deze redenen. 

Als het op aandacht aan komt: wees daarin maniakaal. Zorg dat je helemaal aanwezig bent in de meeting. Geef je medewerker de volle aandacht als hij of zij bij je zit. Als het moet, duik dan kort maar diep in de inkoop cijfers, zodat je weet waar het over gaat. Verspil geen tijd aan dingen die écht niet belangrijk zijn, maar maak datgene waar je mee bezig bent altijd het meest belangrijke op dat moment. Multitasken bestaat niet en gaat ten koste van je aandacht -je schakelt heel snel heen en weer in plaats van twee dingen tegelijk te doen. Op een werkdag kun je beter zestien keer een half uur met één ding bezig zijn, dan constant met twintig. Dat betekent dus ook op een handige manier nee zeggen tegen afleiding en interrupties.

Recente artikelen

Yaël van Halteren is van start gegaan als Accountmanager Retail bij BaBysliss Nederland. In deze rol maakt ze d...
Wijgaart
Meerdere keren per jaar organiseren wij vanuit AV een soul sessie. Dit zijn sessies waarin wij verschillende ond...
Wijgaart