Artikelen LinkedIn optimalisatie voor kandidaten

0
Remco de Waal Zamora
LinkedIn is een populair zakelijk platform waar het draait om netwerken, het delen van kennis en interactie. Je kan veel halen uit je LinkedIn profiel en het is dan ook van groot beland en waarde om dit up-to-date te hebben. Hiermee vergroot je de kans op het vinden van de juiste carrièremogelijkheden. Werkgevers en recruiters kunnen je dan beter vinden en mooie uitdagingen aanbieden. Hieronder geef ik je een aantal tips om je profiel te optimaliseren zodat je beter zichtbaar wordt.
 
1. Volledig en up-to-date profiel: 
Zorg ervoor dat je persoonlijke profiel volledig is ingevuld. Hiermee krijgen bezoekers al een goed beeld van wie je bent.

2. Professionele foto en banner: 
LinkedIn is jouw persoonlijke visitekaartje. Jouw profielfoto en banner zeggen veel over jou als persoon. Het weerspiegeld jouw professionaliteit, maar ook je interesses. Kies daarom een duidelijke profielfoto en banner die bij je past. Controleer vervolgens of de foto en omslag op alle devices goed staan.

3. Koptekst en samenvatting: 
Werkervaring is voor vrijwel iedere potentiële werkgever van belang. Het is belangrijk om duidelijk te laten zien waar je op dit moment werkzaam bent en welke functie je hebt. Pas daarom je koptekst aan naar je functietitel en de bedrijfsnaam. Voeg ook je vorige functietitels toe, zodat werkgevers een goed beeld krijgen van de stappen die je hebt gemaakt in je carrière. Schrijf op je profiel een boeiende samenvatting. Beschrijf hierin je professionele doelen, prestaties en passies. Onthoud dat recruiters en werkgevers deze altijd lezen dus zie dit als je kans om jezelf te onderscheiden

4. Opleidingen: 
Voor sommige bedrijven zijn specifieke opleidingen van groot belang. Vul niet alleen je opleiding in, maar ook vakken die je volgt of welke vakken je het leukst vindt of het beste in bent. Ook je eindcijfer en extra vakken die je hebt gevolgd zijn goed om te vermelden. Zo kunnen werkgevers en recruiters in één oogopslag zien wat je allemaal hebt behaald en waarin je kennis en interesse liggen. 

5. Aanbevelingen en vaardigheden: 
Vraag aan je collega’s of leidinggevenden om je vaardigheden te onderschrijven en eventueel een aanbeveling te schrijven. Dit versterkt je geloofwaardigheid en maakt het aantrekkelijker voor recruiters en werkgevers.

6. Connecties en netwerken: 
Bouw een netwerk op door connecties te maken met mensen in je vakgebied, collega’s en anderen die je kunnen helpen bij je carrièredoelen.

7. Engagement: 
Wees actief op LinkedIn door te reageren op berichten, artikelen te delen of eens mee te doen aan een discussie in je vakgebied. Hiermee toon je interesse en zien connecties dat je actief bent.
 
Het blijft een lopend proces en blijf je profiel updaten bij nieuwe ontwikkelingen. Een goed geoptimaliseerd profiel kan je helpen om opgemerkt te worden door recruiters en werkgevers die op zoek zijn naar nieuw talent. 
 

Recente artikelen

Tom Hadderingh is van start gegaan als Sales Specialist bij Boltjes. Tom heeft een technische en commerciële ac...
Wijgaart
Yaël van Halteren is van start gegaan als Accountmanager Retail bij BaBysliss Nederland. In deze rol maakt ze d...
Wijgaart