Artikelen Het belang van een goede onboarding
0
Een goede onboarding is enorm belangrijk voor het succes en de tevredenheid van nieuwe medewerkers en kan invloed hebben op hun betrokkenheid en productiviteit. De belangrijkste aspecten van een effectieve onboarding zijn:
1️⃣ Voorbereiding voor de eerste dag
Zorg ervoor dat de werkruimte met benodigde apparatuur klaarstaat en alle nodige informatie beschikbaar is voordat de nieuwe medewerker start. Bijvoorbeeld een overzicht van de eerste dag en de benodigdheden.
2️⃣ Welkom en integratie
Besteed aandacht aan een persoonlijk welkom middels een bijeenkomst en korte boodschap en koppel een buddy aan de nieuwe medewerker die klaarstaat om onder andere alle vragen te beantwoorden.
3️⃣ Duidelijke instructies en doelstellingen
Maak duidelijk wat de taken en verantwoordelijkheden van de nieuwe medewerker zijn en stel korte termijn doelstellingen voor de eerste periode om successen met elkaar te ervaren.
4️⃣Training en ontwikkeling
Bied ontwikkelingsmogelijkheden aan en zorg dat de nieuwe medewerker toegang heeft tot alle benodigde gegevens.
5️⃣ Cultuur en waarden
Neem de nieuwe medewerker mee in de bedrijfscultuur, missie en kernwaarden en organiseer teamactiviteiten.
6️⃣ Feedback en ondersteuning ️
Check regelmatig bij elkaar in om de voortgang te bespreken en eventuele vragen te beantwoorden. Zorg ook dat de medewerker weet bij hij/zij terecht kan voor ondersteuning.
7️⃣ Evaluatie van het onboardingsproces
Vraag na een bepaalde periode feedback over de onboarding om dit te optimaliseren en pas dit aan waar nodig.
Bij AV proberen wij onze opdrachtgevers hierin te ondersteunen. Zo sturen wij als attentie voor de bemiddelde kandidaat het AV-welkomstpakket toe op de eerste werkdag en geven wij tips mee voor het samenstellen van een goed inwerkschema.
Geschreven door: Mylène van der Hoeven - van Herwerden
1️⃣ Voorbereiding voor de eerste dag
Zorg ervoor dat de werkruimte met benodigde apparatuur klaarstaat en alle nodige informatie beschikbaar is voordat de nieuwe medewerker start. Bijvoorbeeld een overzicht van de eerste dag en de benodigdheden.
2️⃣ Welkom en integratie
Besteed aandacht aan een persoonlijk welkom middels een bijeenkomst en korte boodschap en koppel een buddy aan de nieuwe medewerker die klaarstaat om onder andere alle vragen te beantwoorden.
3️⃣ Duidelijke instructies en doelstellingen
Maak duidelijk wat de taken en verantwoordelijkheden van de nieuwe medewerker zijn en stel korte termijn doelstellingen voor de eerste periode om successen met elkaar te ervaren.
4️⃣Training en ontwikkeling
Bied ontwikkelingsmogelijkheden aan en zorg dat de nieuwe medewerker toegang heeft tot alle benodigde gegevens.
5️⃣ Cultuur en waarden
Neem de nieuwe medewerker mee in de bedrijfscultuur, missie en kernwaarden en organiseer teamactiviteiten.
6️⃣ Feedback en ondersteuning ️
Check regelmatig bij elkaar in om de voortgang te bespreken en eventuele vragen te beantwoorden. Zorg ook dat de medewerker weet bij hij/zij terecht kan voor ondersteuning.
7️⃣ Evaluatie van het onboardingsproces
Vraag na een bepaalde periode feedback over de onboarding om dit te optimaliseren en pas dit aan waar nodig.
Bij AV proberen wij onze opdrachtgevers hierin te ondersteunen. Zo sturen wij als attentie voor de bemiddelde kandidaat het AV-welkomstpakket toe op de eerste werkdag en geven wij tips mee voor het samenstellen van een goed inwerkschema.
Geschreven door: Mylène van der Hoeven - van Herwerden
Recente artikelen
Anne-Maartje den Uijl-Meijman zal zich altijd verbonden voelen met AV
We bestaan 25 jaar en om dat te vieren delen we verhalen van de mensen die AV hebben gemaakt tot wat het nu is. ...
Groot
Het verschil tussen winnen en verliezen zit vaak in je mindset; net als op het voetbalveld.
Het verschil tussen winnen en verliezen zit vaak in je mindset; net als op het voetbalveld
Groot